söndag 14 september 2014

I dag röstar vi bort Femklövern i Region Skåne

Jag har som patient stor erfarenhet av sjukvården i Skåne. Därför ska jag berätta om det akuta läget för ortopeden på Universitetssjukhuset i Lund. Där jag bl a låg inlagd under fyra veckor i våras efter en allvarlig olycka den 3 april. 
På ortopedavdelningen i Lund var jag också under 1980-och 1990-talet patient otaliga gånger. På den tiden hade Socialdemokraterna makten över Malmöhus läns landsting som det kallades för på den tiden. 
Även då fanns det klagomål över sparbeting och annat. Fast fortfarande fick patienten omsorg: personalen hann med oss patienter. Du fick också möta en och samma läkare under sjukhustiden. Inte nog så viktigt.
I dag är det den s k Femklövern (moderaterna, centern, folkpartiet, kristdemokraterna och miljöpartiet) som styr och ställer över Region Skåne. 
När jag mötte dagens sjukhusvård, fick jag en chock. 
Försämringen katastrofal. Personalen stressade över ett tokpressat schema. 
Trots detta gjorde personalen ett beundransvärt jobb, men hann inte med att ge oss patienter full omsorg. 
Jag fick tex inte tvättat håret på 14 dagar, sängbunden som jag var. Det är viktigt med tanke på den allmänna hygienen. Inte minst infektionsrisken. 
Jodå, jag fick en infektion som jag brottas med än i denna dag.
Värst är röran med läkare. 
Ni kan själva ta del av mina journalanteckningarna här ovanför. 
Aldrig någonsin samma läkare. Alltid nya förvirrade läkare dök upp vid min sjuksäng. 
Jag kan räkna till 14 (!) stycken olika läkare. 
Alla stressade. 
Föga koll på vad den andra läkaren beslutat över mitt eländiga tillstånd. 
Man fick inte ens träffa någon läkare när man skrevs ut. Det strider egentligen mot alla förordningar.
Det innebar i sin tur tusen obesvarade frågor. 
Recept på helt galna mediciner osv osv. 
En mardröm. 
Dragningen av min journal är ett smärtsamt bevis, över den svenska sjukvårdens haveri år 2014. 
I dag-söndag-är det val. 
Jag river Femklöverns valsedlar till landstingsfullmäktige i Region Skåne. 
I pyttesmå bitar. 
Socialdemokraterna får min röst. OBS (!) till landstingsfullmäktige.
De kan aldrig göra sjukvården sämre inom Region Skåne. Därför det går helt enkelt inte. Allting kan bara bli bättre. 
Tänk på det, när ni går till valurnorna i dag, söndag. 
Nästa gång kan det vara din tur, att hamna i Region Skånes klor.
Stackars dig. 

Inga kommentarer: