onsdag 3 september 2014

Höstens första kärlekspar i Lomma

Plötsligt existerade inte omgivningen för det unga förälskade paret. Världen slutade här och nu. 
Tätt omslingrade i ett hett kärleksrus som skapade hjärtformade höstlöv. En naken vacker kärlek som fick all ondska i världen att försvinna för en kort stund. 
Dessutom rakt framför mig. Mitt på gångvägen ner mot Centrumtorget i Lomma. 
Ni minns kanske hur det var: den första berusande kärleken som fick hormonerna att rusa som mustanger över Montanas vidder.
Annars började mitt strövtåg Lomma med Gudfadern (rullatorn), med att jag rullade tryggt ner till biblioteket. 
Det var tid att hämta den välfyllda katalogen med allt som denna kulturborg har att erbjuda fram till jul. 
Det gör inte saken sämre, att min son, Johan, blir först ut lördagen den 13 september. Mellan kl. 12-14 har han sitt boksläpp, sin tredje bok om Magister Tutnäsa-Rena rama cirkusen. 
Du kommer väl?
Ute på Hamntorget stod en valpall Löfven. Längst upp till höger på pallen: en tom burk Tuborg som fått sin sist vila, innan färden slutar som tillknycklad återvinningsburk. 
Var fanns valpallarna med våra kommunala politiker? 
Tomt med både moderathövdingen Berngarn och sossebasen Bäck. 
Varför det? 
Mera lokalt bruk i baljan, boys and girls.
Ni måste synas. Även om ni inte är på plats. Precis som pallen med Löfven.
Utanför Systembolaget på Seglaregatan satt Lennart och filosoferade. Vi rullatorfolk stannar gärna och språkas vid. 
Lennart, 85 år, berättade om sitt spännande yrkesliv som fartygsbyggare med hela världen som arbetsplats. Det blev både Japan och Sydpolen som ligger på kontinenten Antarktis. 
”Det var en annan tid. Ett annat liv”, mindes Lennart och log. 
När jag kom hem mådde jag som en prins. Aldrig har jag rullat så långt med Gudfadern. 
Mina ben som slogs ut av olyckan den 3 april börjar åter fungera någorlunda. 
Jag gav hustrun en puss av lycka. 
Kärleken håller i alla lägen. 
Även i hemmets vrå. 
FOTNOT. Kärleksparet och Lennart har gett klartecken till att jag publicerade bilderna av dem på bloggen. Om nu någon undrar.

Inga kommentarer: