måndag 1 september 2014

Hitler och Napoleon stöp. Angela Merkel fixar Putin!

En studerkammare är ett litet rum, där man bedriver studier. Alltså ungefär som mitt lekrum. Där läser jag in mig och i bästa fall skapar mina blogginlägg. 
Min studerkammare är också ett litet rörigt rum. Trängseln av diverse galna prylar påtaglig. Det kan i bästa fall trigga mig till galna upptåg som om tex Angela Merkel, Tysklands förbundskansler sedan 2005. 
Detta rasande skickliga fruntimmer är nu på väg att lägga Putin, den ryska tsaren, för sina fötter.
Till sin hjälp har Angela Merkel 6200 tyska företag som har verksamhet i Ryssland. Till stor del tillverkningsindustri. En maktfaktor. 
 Störst är elektronikföretaget, Siemens, med investeringsplaner på 1 miljard euro i Ryssland. Företaget har också rustat upp 43 sjukhus i Moskva. Stora gruvsatsningar i b.l.a. Gubkin. 
I maj i år träffade representanter från de tyska företagen Putin. De vill ha slut på krigandet i Ukraina. 
På grund av EU-sanktionerna minskade den tyska exporten med 14 procent till Ryssland. Tyskland har EU:s största ekonomi. 
Om ni tänker efter så flyger och far Angela Merkel som en värsta Carl Bildt, till både Ukraina och Ryssland för möten med Putin.
Alltid detta rasande skickliga fruntimmer. 
Över allt. 
Napoleon stupade på Ryssland. 
Hitler stupade som bekant också på Ryssland. 
Angela Merkel är på väg tvinga Putin ner på hans ömma knäskålar. Med andra kulor som inte smäller. 
Redan nu har Putin fått börja skära i pensionspengarna. Den ryska ekonomin är satt under stark press. 
Landet har absolut inte råd med att föra något längre krig. 
USA vet det. 
Framför allt Tysklands järnkansler, Angela Merkel, vet det. 
Tro vad ni vill. 
Det är mina tankar från min studerkammare. Möjligen inte värda ett skit, men ändå. 
Tänk tanken själv.

Inga kommentarer: