tisdag 9 september 2014

Den stora snackisen i Lomma

Den nerlagda Konsumbutiken står där som ett urtidsmonster. Precis som kyrkan förr i tiden. Mitt i byn. 
Den ser glåmig ut i sin ensamhet. 
Ett monument. 
En gång i tiden för inte alls länge sedan, gammelsossarnas handelsbod. 
I dag den stora snackisen i Lomma. Jag har mött det flera gånger. Folk som vet vad där ska bli och göras i den nerlagda butiken i framtiden. 
Förslagen är otaliga. Allt från klädbutik, leksaksaffär till gym och tusen andra saker. 
Leif Persson, en av delägarna till Öresundslokaler AB som huserar ovanpå restaurang Oliveras nere i hamnen, känner väl till snackisen. Han får frågan många gånger. Det är nämligen Öresundslokaler som äger fastigheten. 
”Sanningen är den, att vi i dag inte vet något alls”, säger han. 
”Men hur allvarliga är planerna på att bygga lägenheter ovanpå fastigheten. En nästan total ombyggnad”, försöker jag. 
”Ja, det är ett av projekten, två till fyra våningar. Fast ärligt talat är frågan för tidigt ställd. Vi vet inte alls vad som kommer att hända med den gamla Konsumbutiken i framtiden”, slutar Leif Persson något kryptiskt. 
Japp, svårare än så var det alltså inte. Heller var det?
Den numera nerlagda Konsumbutiken kommer att få fortsätta stå där som ett urtidsmonster, från en svunnen tid. Gammelsossarna som gärna kallade butiken för Solidar, ser husvilla ut. Nya fina Coop vid Centrumtorget i all ära, men inte är det Solidar.
Den stora snackisen i Lomma fortsätter.
Den här flotten sjösattes i går i Lomma. Rena rama dansbanan. Jag vet inget om den. 
Vet du? 
Hör i så fall av dig till mig och berätta.
Tack.

Inga kommentarer: