onsdag 27 augusti 2014

Här slukar jag FC Red Bull Salzburg

Du fångar den bäst själv. Blicken som sprutar ut från löpsedeln. 
Skräcken i mina ögon. 
Nej, det är inte läsken som smakar pyton. 
Det är skräcken inför kvällens match mellan Malmö FF- FC Red Bull Salzburg på Swedbank Stadion i Malmö. 
Vinner MFF matchen, 1-0 räcker (gärna fler mål), går man vidare till drömmen, Champions League. 
Då plockar klubben hem minst 80 miljoner kronor. 
Det finns bara ett stort problem. Ett mycket, mycket stort problem: 
österrikarna är så mycket bättre. 
De får helt enkelt inte göra något mål. Om man gör ett mål, måste MFF göra tre mål. 
En omöjlighet. 
Förstå min desperata blick på löpsedeln.
Det finns endast ett vapen att ta till. 
Catenaccio=låskolven. 
System 5-4-1. Kallas också död boll. 
Defensivt. 
Intill döden. 
Det var faktiskt en österrikare, Karl Rappan, som uppfann denna dödande, men framgångsrika taktik på 1930-talet. 
Argentinaren och tränaren, Helenio Herrara, introducerade catenaccio i Inter 1960. Italienarna skördade stora framgångar. 
Än i dag använder det italienska landslaget, från och till, själva grunderna i systemet. 
Jag minns Herraras Inter. Dötråkig fotboll att titta på. Inte alls publikvänligt. Fast Inter vann ofta sina matcher med just 1-0. Det  räckte långt.
I dagens match mot FC Red Bull Salzburg borde MFF:s tränare, Åge Hareide, använda sig av catenaccio, dvs med en sopmaskin bakom de fyra försvararna. 
Det kommer Hareide däremot inte alls att göra. 
Det blir tuta och kör. 
Offensivt.
Jag ryser. 
Nej, jag får ta mig en slurk till.
FOTNOT. Matchen sänds i TV6. Sändningarna börjar kl. 20.00. Matchen kl. 20.45.

Inga kommentarer: