tisdag 19 augusti 2014

Elvis Presleys stekpanna såld. Världens dyraste!

Det har i dagarna varit Elvis-auktion på Graceland, Memphis, USA. 
Jag har följt den på nätet. Det har varit mest skräp som ropats ut. Till svinpriser som placerar Antikrundan i gärdsgårdsserien. 
Ta bara Elvis Presleys sunkiga stekpanna. Inte alls märkvärdig på något vis i världen. Ett helt vanligt stekjärn. 
Om det inte varit för en sak. 
Elvis Presleys hushållerska, Nancy Rooks, har stekt pannkaka på den åt Elvis. 
Den gick för 34 691, 52 riksdaler. 
”Världsrekord för en stekpanna”, skreks det ut över Graceland.
Elvis älskade pannkaka. 
Varje gång Nancy (bilden till vänster) serverade rätten tackade Elvis artigt, och stack åt henne 100 dollar.
 ”Berätta det inte för någon”, viskade Kungen av rock förläget. 
Nu hör det till saken, att jag har varit hemma hos Elvis Presley på Graceland. 
Jag passade då på att köpa familjens Presleys kokbok av Nancy Rooks. Elvis farbror, Vester Presley, har t o m skrivit sitt namn i boken. 
Jo, jo, minsann. 
Därför kan jag så här i matkockarnas hysteriska tidevarv, bjuda er på smeten till Elvis favorit pannkaka-se ovan. 
Inget märkvärdigt det heller. 
Jo, en sak. 
Elvis ville ha kanel i smeten. 
Det måste jag testa nästa gång. 
Rock `n` Roll på er.

Inga kommentarer: