torsdag 7 augusti 2014

BREAKING NEWS: Nytt krogbyte i Lomma

”Det ska fan vara teaterdirektör”, skrev August Blanche, 1848. 
 ”Det ska fan vara krögare i Lomma”, skriver jag 166 år senare. 
 Bara på kort tid har jag i bloggen berättat om en viss turbulens inom restaurangverksamheten i Lomma. 
Först var det lyxkrogen Oliveras som är till salu. 
I tisdags om att Blå Cafèet har sålts. 
Och nu att Fiskmåsen, tidigare Aq va Gott, byter ägare.
”Personliga skäl, förklarar Tony som driver Fiskmåsen. Mer vill han inte berätta. 
"Du får vänta och skriva om det", förklarar han också. 
Jag är nyhetsjournalist, så det går inte. 
Enligt mina välunderrättade källor, är det en Lommabo som kommer att ta över verksamheten. 
Det märkliga med den är turbulensen inom kroglivet i Lomma, är att samtliga aktuella krogar har utmärkta lägen, alldeles vid vattnet. 
Det hjälper alltså inte. Det är ett slitgöra och driva krog i Lomma. Publiken kan vara både svårflirtad och kräsen. 
Fiskmåsen eller när den hette Aq va Gott minns jag bäst som stället där Gunhild Carling fick något av ett genombrott. 
Aldrig ska vi glömma vilket drag Gunhild Carlings Swing Band, plötsligt ställde till med den 6 september 2009. 
Det var Hot Jazz så krogen gungade i svallvågorna från Höje å. 
Det var då det.

1 kommentar:

Anonym sa...

Nu väntar vi bara på Wild Ginger skall få nya ägare med så vi kan få en riktig krog!