måndag 9 juni 2014

Beviset! Matchbiljett VM-1958!

Jag satt och såg TV-programmet, Konspiration 58. En tönt sa sig ha bevis för att VM i fotboll 1958 som gick i Sverige inte alls existerat. 
Ett högst egendomligt och uselt program. Egentligen inte värt att kommentera, men jag kan inte låta bli. Orsaken tämligen enkel. 
På bilden här ovanför sitter jag med min inramade VM-biljett från matchen mellan Västtyskland-Argentina (3-1) på Malmö Stadion inför  31 156 åskådare den 8 juni 1958. Publikrekord för fotboll i Malmö än i denna dag. 
Min ståplatsbiljett på östra kortsidan kostade 5 spänn plus 1 krona i förköp. Jag var 11 år gammal. 
Cyklade till matchen från Ellstorp. Klämde in mig bland tusentals tyska supportrar som tutade i horn och skrek. Något alldeles nytt i Malmö. 
Argentina lirade i IFK Malmös tröjor. Laget hade glömt ta med sig ett bortaställ. Vaktmästaren fick skyndsamt ge sig till Malmös IP och hämta di gules tröjor. 
Än i denna dag är det här min största fotbollsupplevelse. Ja, bortsett då från alla SM-guld som MFF plockat hem. 
Så visst tusan existerade VM i fotboll i Sverige 1958.

1 kommentar:

Anonym sa...

Dokumenteren är ju en fejk för att visa hur lättpåverkadeav media vi är...