torsdag 3 april 2014

Datagenier: Lommas egen Steve Jobs

Det här är Martin Bråkenhielm som sitter på löpet. Han grundade Lommaföretaget Alien Interactive för 15 år sedan. 
Med verksamheter i både New York och Silicon Valley, USA, är han på väg att erövra världen. 
Minsann har han inte samma energi och frisyr-se tofsen-som Tintin. 
Martin huserar med sina anställda på hela övre plan i det som en gång i tiden var Eternitkontoret i Lomma hamn. Det är här ifrån han nu ska erövra världen. 
Martin Bråkenhielm är på god med väg med 100 kunder och 10 000-tals dagliga användare av systemet han klurat ut. 
En enkel förklaring: systemet frigör kraften i organisationer och företag. Det blir plötsligt lustfyllt att arbeta.
Martin drar med stor entusiasm för mig, vad själva affärsidén går ut på. Jag som var med på röksignalernas tid, blir lätt snurrig i huvudet. 
Engagement Plattform, BizPart Engage, heter datasystemet som han utvecklat och sjösatt. 
En av Martins kunder är Samsung, ett av världens största företag. 
Mitt Herrskap, det här är bara början. 
”Det har den senaste tiden fullständigt exploderat. Vi ser en fantastisk utveckling framför oss”, säger Martin Bråkenhielm och vevar med händer och armar som om jag vore Kapten Haddock.
Jag blir alldeles matt. Martin hämtar en kopp kaffe åt mig, så jag får landa. 
Inte för inte kallas Martin också för den nya Steve Jobs, datageniet, ni vet, som så tragiskt gick bort i cancer för några år sedan. 
Har då Lomma kommun fångat upp dig? 
Ditt system borde vara som skräddarsytt för kommunens anställda? 
Martin blir plötsligt tyst. Nej, det är inte lätt att bli kung på hemmaplan. Men i övriga världen, går det som tåget. 
Vakna Lomma! 
FOTNOT. Bildkollaget här nedanför på Martin avrundar jag med en bild på Steve Jobs.
Länken. Klicka HÄR och HÄR!

Inga kommentarer: