fredag 21 mars 2014

Vänd på steken-fly till Iran

Det händer lite då och då, att jag träffar flyktingar. Nu senast var det en tandsköterska. En helt underbar kvinna som flydde från mullornas Iran. 
Efter några jobbiga år i landet, hade hon lärt sig bra svenska. Dessutom skaffat sig en utbildning. Det svåraste av allt, var att lära sig språket. 
 ”Svenskan är ett mycket svårt språk att lära sig. Jag och min man insåg snabbt, att det var viktigt att vi lärde oss svenska så fort som möjligt. Det var absolut nödvändigt för att komma in i det svenska samhället”, berättade hon för mig och log sitt bländvita leende, så jag smalt i stolen. 
Vid sådana tillfällen brukar jag tänka tvärt om. 
Tänk om jag skulle fly till Iran och söka politisk asyl. Säg att jag var in till döden trött (inget svårt alls) på både Reinfeldt och Löfven och Lööf och Björklund och Hägglund och Fridolin. (texten fortsätter efter bilden)
 
En dag stod jag alltså inte ut längre. Jag bestämde mig alltså för att fly till Iran. 
Språket lär jag mig nog, tänkte jag, men tänkte egentligen inte alls.
För i landet Iran finns det en hel massa språk: 
Baluchiska, bashkardi, koroshi, gilaki, mazanderani, shahmirzadi, ashtiani, farsi (= persiska), dari (gabri), gazi, khunsari, natanzi, nayini, parsi-dari, sivandi, soi, vafsi, khalaj, kurdiska, lasgerdi, sangisari, semnani, sorkhei, alviri-vidari, eshtehardi, gozarkhani, harzani, karingani, koresh-e-rostam, razajerdi, rudbari, shahrudi, takestani, taromi, maraghei, kho'ini, kajali, kabatei, dezfuli, lari, bakhtiari, luri och tat. (texten fortsätter efter bilden)
Min tandsköterska från Iran skrattade gott. Hennes bländvita tänder förtrollade mina egna tandstumpar. 
 ”Nej, det hade inte alls gått något vidare för dig. Du hade inte ens släppts in i landet. För i ditt pass står det inte att du är muslim. Mullorna bryr sig varken om Reinfeldt eller Löfven. De vet garanterat inte ens vilka dom är. Nej, glöm det”, säger min tandsköterska, invandrare från Iran och vrider upp ljummet sköljvatten i muggen åt mig. 
”MÖLLÖTTÄÄ!” 
In kom Irma, tandläkaren från finska Karelen. Barsk i tonen som finska fruntimmer kan vara. Det var bara till att gapa. Ja, hur nu det skulle gå till. 
Jag tror jag skiter i Iran. 

Inga kommentarer: