onsdag 12 mars 2014

Modebloggen: Min älskade docka

Bilden på min docka med en svensk sommaräng som fond är oslagbar i sin  söthet. 
Min svägerska, Gun-Britt, stickade min älskade dockas nya kläder.
Modelejon.
Bloggvärlden svämmar annars över av kvinnliga bloggare som gör ohejdad reklam för accessoarer, smink och inte minst kläder. Modebloggar är dagens ledstjärna bland kvinnliga bloggare. 
Vi män ska helst skriva om snus och dus, Syrien och Afghanistan. Därför bestämde jag mig för att i dag bli modebloggare.  Men bara för en dag.
En annan dag letade jag fram min egen docka som mormor skapade åt mig när jag var 4 år gammal. 
Dockans kläder slitna. 
Malätna. 
Av dockmodet från 1950 fanns inte mycket kvar. Mest lösa trådar om sanningen ska fram. (texten fortsätter efter bilden)
 
Det blev till att koppla in Gun-Britt, min svägerska som stickar som Labero trollar. 
Gun-Britt är helt otrolig på att skapa dockkläder. Och fort går det. Man blir alldeles matt av hennes vevande med stickorna. Likheten med Zlatans klacksparkar slående.
Snart nog var min docka som ny. 
Bilden på dockan med en svensk sommaräng, är oslagbar. 
Plötsligt insåg jag att jag skapat modebloggarnas modeblogg. Inte skulle detta enastående söta material få ligga kvar i byrålådan. Glömd och gömd. Fram med det.
Fast utan Gud-Britts helt avgörande insats, hade det inte blivit någon modeblogg alls. Av bara farten stickade Gun-Britt också kläder till barnbarnet Alvas docka-se här nedanför. 
Helt fantastiskt. 
Mycket bättre än snus och dus, Syrien och Afghanistan.

Inga kommentarer: