lördag 25 januari 2014

Kvinnor kissar på Ukrainas president

Man tager sig för pannan. 
På bilden ser ni rasande kvinnor som kissar på ett foto av president, Viktor Janukovitj, utanför Ukrainas ambassad i Paris. 
Det är den feministiska protestgruppen, Femen, som åter slagit till. Det här var i december. Det kunde lik väl varit i dag. 
För maken till vrede har sällan skådats.
Befolkningen rustar för inbördeskrig. 
Män med hemsnickrad stridsutrustning.
Kissande kvinnor.
Kvinnor som kommer släpande på bildäck. 
Jag läste om en kvinna som kom kånkande med ett bildäck mot det numera världsberömda torget. Hon fyllde tydligen också år samma dag. 
”Hur firar du födelsedagen?” 
”Firar? Jag eldar bildäck.” 
Nu väntar världen på när tanksen börjar rulla in över staden Kiev, där brandröken ligger tjock. 
Ja, du milde min tid. 
Hur ska detta sluta? 
Det växer mossa på Belinda Olssons TV-serie "Fittstim - min kamp", sanna mina ord.

Inga kommentarer: