söndag 19 januari 2014

Broddkampanj: Politikerna agerar för gratis broddar åt pensionärerna i Lomma

Det här är Lisa Bäck (s). Hon är socialdemokratiskt oppositionsråd i Lomma kommun. 
Fram till valet i september, ska hon försöka rubba den massiva borgerliga majoritet i Lomma. En lika svår uppgift som tömma Sahara på sand. Därför hakar hon på min lilla kampanj för gratis broddar åt alla som fyllt 65 år i kommunen. 
Så här svarar Lisa Bäck mig. 
”Tack för ditt förslag, jag ska ta det med mig till ”min grupp” och diskutera det vidare. Det är ett ett bra förslag, det sparar pengar, både för kommun, region och den enskilde. Inte minst viktigt är att det sparar lidande. ” 
Lisa är alltså stridsklar för göra politik av broddarna. 
Fram med spaden, Lisa.
Det här är Anders Berngarn (m). Han är kommunalråd i Lomma kommun. Kommunens tyngsta politiker. Alltså Lisas Saharaöken. 
Så här svarar Anders mig. 
”Jag tycker att det låter som en bra idé. Jag kollar om det finns förutsättningar.” 
Märk väl Anders Berngarns ordval, ”om det finns förutsättningar”. 
Jag räknar med att det inte finns några ekonomiska förutsättningar alls.
”Det är så många andra områden som måste prioriteras, tex skolan”, är ett annat vanligt svar. 
Att närmare 4500 pensionärer i Lomma riskerar bryta ben och armar, får sättas upp på agendan en annan vinter. Problemet för den borgerliga väggen, är att jag kastat åt socialdemokraterna i Lomma ett köttben. 
Det ska bli spännande och se hur den här matchen slutar. 
FOTNOT: Göteborg-och Marks kommuner delar gratis ut broddar mot halkolyckor. 
Närmare 100 000 pensionärer berörs.

Inga kommentarer: