måndag 23 december 2013

Lomma drabbad av JULGÅTA från Kansas prärie

När jag i förmiddags såg över bloggens besöksstatistiken, höll jag på och sätta alla julens nötter i halsen. 
Det visade sig nämligen att jag haft en mängd besökare från ett och samma IP-nummer (datorns hemliga kod, ungefär). Otaliga gånger, hade en okänd person loggat in på min blogg, från kl 24.00 i natt till kl 6.57 i morse. 
Varför? 
Och var hörde IP-numret, alltså datorn hemma någonstans i världen? 
Jag bestämde mig för att spåra. 
Går det? 
Ja, det gör det, skulle det visa sig.
Här hamnade jag. Se bilden på löpsedeln, på en öde grusväg. Se också bilden här ovanför. Om man blickar ut från grusvägen till höger ser man ett öppet fält. 
Prärieland. 
I den amerikanska delstaten Kansas. 
Någon har alltså loggat in på min blogg natten lång, svensk tid. I Kansas ligger man tidsmässigt åtta timmar efter oss. Så tidsmässigt var det alltså inte så konstigt.
Närmaste stad från platsen på bilderna, är Wichita med 361 000 invånare. 
För 150 år sedan var staden en handelsplats, bilden till vänster. 
Vilda Västern.
Här fanns de hårda männen.
Cowboys.
Trappers.
Nybyggare.
Här fanns de hårda indianerna som stred för sitt land med miljoantals bufflar ute på prärien.
Här rasade följdriktigt otaliga indiankrig.  
Den vita mannen stal indianernas land. I dag finns det endast en indian kvar i form av en staty i staden. 
Här nedanför fick jag fram en annan bild från mitt nattliga bloggbesök (!?). Man kan se röken från en bil, dra fram över den amerikanska prärien. 
Det här är en julnöt att knäcka. 
Jag fattar ingenting.
Fattar du?
Hur jag gått till väga när jag spårade IP-numret? 
Lätt som en plätt.
Om man är en tränad spårhund, vill säga. Jag googlade för brinnande livet-och se vilken nöt att knäcka jag fick fram.
Jag avrundar med att önska er alla en GOD JUL!
Vila och koppla av. Det kan vi alla behöva.

1 kommentar:

Joshua sa...

Hej Calle!
Hänger du inte riktigt med i övervakningsdebatten. Så här är det: Du skrev om Nordkoreas diktator och hans ingifta farbror, och nämnde deras namn flera gånger. dessutom använde du ordet "bom", dvs nästan "bomb". För att göra det ännu värre skrev du i inlägget dessförinnan om attentat i Gävle och visade explicita bilder därifrån. Det betyder att du fastnat i NSA/FRA:s finmaskiga övervakningsnät. Se upp för drönare i natt, Calle!
För övrigt finns det par användbara sajter om man vill spåra IP-nummer:
http://whois.domaintools.com/
och
https://www.robtex.com/dns/
God Jul och ta på hård hatt!
Hälsar paranoide Peter A