torsdag 21 november 2013

Från mord på en docka-till rödskinn i Barna Hedenhös-och Petra Mede julvärd

Lommabon som rasar. Ja, är heligt förbannad. Det är jag det. 
Numera är det sällan jag blir rasande, men det är jag nu. Ordet upprörd räcker inte alls till. 
I början av veckan slog bomben ner. 
Programledaren Rakel Wärmländer sitter i SVT:s barnprogram, "Philofix", och hugger sönder en docka. 
MORD på en docka inför ögonen på alla barnen som tittar på. 
Tårar. 
Skräck. 
Var detta verkligen sant? 
Ja, det var det. 
En vuxen kvinna begår detta illdåd inför små barn. Ansvarig för sändningen mumlar i sitt skägglösa tryne, att det var kanske inte så bra detta. 
Jävlar så förbannad jag blir. 
Jag hoppas TV-bossen, Eva Hamilton, sparkar både programledaren och kvinnan som är ansvarig för barnprogrammet all världens väg. 
Adjöss!
Dockmordet snurrade endast en kort stund. 
Större plats i media skulle Barna Hedenhös ta. Vilket för mig ter sig besynnerligt. 
Samtidigt som familjen Hedenhös skapare, Bertil ”Bertila” Almqvist (1902-1972), hyllas i den förnämliga tidskriften, ”Språk, som kom ut i går, är det några idioter som retar sig på att han skriver rödskinn och färglägger indianerna i Amerika. 
Dessa blekansiktens tjut blir t o m så högljudda, att Bonniers drar in ovanstående bok. 
Att en docka mördas i TV, bryr man sig inte alls om. 
HALLÅ SVERIGE! 
Stoppa galningarna! 
”Bertila” var en fantastisk tecknare och ordvrängare. 
Visste ni att det var även han som skapade en svensk tiger 1941?
För övrigt 1, älskade jag som barn, "Barna Hedenhös". Det gör jag fortfarande. Trots det blekansikte som jag är.
För övrigt 2, älskar jag julafton. Petra Mede blir årets Arne Weise och tänder ljuset. Henne gillar jag. Frid råder åter över min lilla stuga.  

ÄNTLIGEN PÅ PLATS!
 
Grodan! 
Statyn som lämnade en byggarbetsplats, för att få vila upp sig på ett Spa. 
I dag tog damen tillbaka sin plats på "Nya" Centrumtorget i Lomma. 
Jöran tog expressbilden. 
Grodan ser välmående ut. Vilan från allt byggdamm har gjort gott.
Tack för bilden, Jöran. 

Inga kommentarer: