fredag 1 november 2013

Försäljningsstopp av cigaretter och snus på Lunds lasarett

I dag infördes ett totalt försäljningsstopp av snus och cigaretter på Lunds Universitetssjukhus. 
Pressbyråns rökhylla var fylld med mjukvaran lotion, våtservetter m m. Skåpet med snus gapade tomt. 
Den patient som i framtiden vill blossa och lägga in en paj, får be besökaren ta med sig den eftertraktade varan. 
Faktum är att det har man alltid gjort. Försök själv nyopererad ta dig ner och handla snus eller röka. Det går inte. 
Nej, de som drabbas är den stora gruppen av sjukhusanställda och besökare. Så var det med den saken.
I dag hade jag ett av mina otaliga ärenden till sjukhuset. Självklart tittade jag in i Pressbyrån, för att se om folk var galna när nikotinhyllorna gapade tomma.
Det var folk inte alls. Däremot en och annan förbannade.
”Ja, så är det. Det blir väl värre fram på dagen. Kommersen har inte hunnit komma igång riktigt”, svarade en Pressbyråanställd på min fråga.
Universitetssjukhuset i Lund slår nu till stenhårt mot alla som röker och snusar. Utanför entrén finns en radda skyltar om rökförbud, men dock inte snusförbud.
När jag tagit bilden här nedanför, kom det en man i 60-års åldern. Han ställde sig under skylten och tände en cigarett.
Jag valde att inte visa honom på bild. Det kanske jag borde gjort.

1 kommentar:

Håkan sa...

Tack för ett intressant inlägg Calle. Vad tycker du själv om detta? Känner mig spontant lite kluven men lutar åt att det är positivt...