torsdag 3 oktober 2013

Räkna med matkrig i Lomma

Varje år i augusti bryter det ut ett världsberömt matkrig i Spanien. Tomatina. 
Folk blir som galna av glädje. Det är ingen hejd på all tomatkross. Man smörjer in varandra med tomater och delar ut tomatkyssar som på bilden på löpsedeln. 
Jag illustrerar gärna det kommande matkriget i Lomma med denna glada och tokiga bild. 
För räkna med att det blir fullt slagsmål om oss konsumenter i Lomma, efter vi tuggat i oss julbordet och skjutit in det nya året 2014.
 
Priskriget startar direkt nästa år, när Coop öppnar sin nya storslagna butik vid Lommas nybyggda Centrumtorg. 
Mårtenssons Livs har redan byggt ut. Denna klassiska butik ligger alltså redan i startgroparna med motåtgärder. 
Hemköp bygger om och ut för Kung och Fosterland. Beskedet glasklart. Här ska krigas. 
ICA-Supermarket, berömd för sina redan billiga matkassar, smider hemliga planer. 
Ägaren, Roland Bengtsson, säger till mig: 
”Det är klart jag har hemliga planer. Vad det blir avslöjar jag inte, men jag ska med i matchen. Det kan du skriva upp, Rockbäck”. 
Det stundar alltså guld och gröna skogar, för oss konsumenter i Lomma. 
Det är nästan så man i all glädje blir sugen på och hälla en hink krossade tomater över kommunhövdingen, Anders Berngarn. 
Fast, rackar´n också. Han kanske hatar tomater? 
FOTNOT. Konsumbutiken slår igen vid årsskiftet. Ja, så finns LIDL vid infarten från motorvägen. De öser på framgångsrikt, verkar det som, varje dag ändå.

Inga kommentarer: