tisdag 29 oktober 2013

Bildextra Lomma: STORMEN!

Tid för en summering av stormens härjningar. 
Min Täppa klarade sig bra. Bortsett från grannens löv som blåste in. Fel vindriktning. Men det ordnar sig. Nästa gång vänder jag på vinden. 
Lagom trillade det också in en rapport med dramatiska bilder från Brohus i Lomma. Vid å-kanten till Höje å bor Tommy. 
Han rapporterade: 
”Grannens två pilar som jag var med om att plantera tidigt 50-tal blåste omkull och slog sönder hans brygga”.
Studerar man Tommys bilder noga, så ska grannen vara tacksam för att det inte gick värre än vad det gjort. Boningshuset ligger farligt nära de väldiga pilarna som brakade ner och krossade bryggan. 
På Facebook rapporterade Gunilla som i Lomma hamn bor granne med ett Öresund som röt med orkanbyar: 
”Sådana vindstyrkor har jag nog aldrig varit med om! I ytterdörren finns tydligen någon slags otäthet, för där viner vinden in med ett bedövande tjut, och nyss ramlade en tegelpanna och slog i en plåtkant på balkongdörren, med en kraftig smäll och med en rejäl buckla som resultat. Tack och lov gick fönstret inte sönder”! 
Tack för den rapporten, Gunilla. Ett mänskligt öga som vi alla kan förstå och känna obehag inför. 
Fast så dök det upp en bild från Lasse med en bild en bit ifrån där Gunilla bor. 
Alla, Gunilla, hade inte haft samma tur som du. 
Och så klagar mina grannfruar över lite saltstänk på sina rutor.
Tack Lasse, för den dramatiska bilden på inblåsta rutor eller utblåsta, här nedanför.

Inga kommentarer: