onsdag 9 oktober 2013

"Kokt eller stekt hatt"

Lommas kommunalråd, Anders Berngarn (m), har satt sig i en hårdtuggad sits. Han har nämligen lovat äta upp sin egen hatt. 
"Kokt eller stekt", lyder frågan. 
Så här var det.
CA Fastigheter håller just nu på att uppföra lägenhetsbygget Strand vid den numer nedlagda gamla campingen. 
Mäklaren som skulle sälja ut godbitarna som ligger, mer eller mindre, på själva badstranden, drog prisnivån för Lommas kommunhövding. 
Priset för de båda topplägenheterna sattes till 10 000 000 samt 11 500 000 miljoner svenska pengar. I så fall kommunens dyraste bostadsrätter. 
Kommunhövdingen informerades alltså om den tänka prisbilden för de två lyxlägenheterna på toppen av de båda fastigheterna. 
"Det går aldrig. I så fall lovar jag äta upp min hatt", svarade Anders Berngarn och skrattade åt galenskapen. 
Det gick någon dag. 
Sedan ringde Bjurfors, mäklaren, Berngarn, och sa: 
"Nu är de sålda. Det gick snabbt. Vi fick vad vi gick ut med". 
Anders Berngarn blev till en fiollåda. 
Mäklaren fortsatte: 
"Vill du ha hatten kokt eller stekt?" 
Ja, där står vi i dag. 
Jag frågade kommunhövdingen, hur han vill ha hatten tillagad.  
Smörstekt? Kokt i dill?
"Nä, det får i så fall bli en marsipanhatt", löd det något fega svaret. 
Nu vill jag att du som läser det här, hör av dig till mig med något lämpligt recept till hur man lagar middag på en hatt. 
Kokt eller stekt.
Jag ser fram mot svaret. Det gör inte Anders Berngarn. 
FOTNOT: Bilden på löpet med Anders Berngarn och hattarna är ett montage av mig

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hur som helst är det riktigt äckligt att de går för 11 miljoner. Sakta men säkert fasas de äldre Lommaborna ut från kommunen.

Anonym sa...

Ursäkta min tidigare satir men fortfarande är angivna siffror i text och bild fel.
Rätt information skrives: "10 miljoner kronor eller 10 000 000 kronor