lördag 26 oktober 2013

Inga vildsvinsolyckor i Lomma kommun

Läser i Kvällsposten i dag följande svinaktiga rader: 
”Sedan den 1 januari i år har det skett 1610 vildsvinsolyckor på de svenska vägarna. Det är fler än fem olyckor per dag”. 
Det är en på tok för hög siffra. 
Själv har jag för många år sedan lyckats köra över en oskyldig duva. 
Närmast jag varit en katastrof, har varit med en älg. Jag var på väg mot Högsäter i Dalsland. En skön sommar kväll. Knappa 100 meter framför mig korsades plötsligt vägbanan av skogens konung. Jag lyckades sakta ner. Tur vad det. För omedelbart i bakhasorna kom det en älg till. 
Usch, ja. Det var allt nära.
 
Kvp har plockat ut från viltolycka.se de skånska vägar som drabbats av vildsvinsolyckor. Sammanlagt rör det sig om vägar i 28 kommuner med otaliga vildsvinskollisioner. 
Däremot (1) finns inte Lomma kommun alls med i listan. 
Kan tänkas finns det inga vildsvin alls i min kommun? I så fall ett skönt besked. 
 Däremot (2) har det varit en vildsvinsolycka på Sallerupsvägen i Malmö. Vid denna förtjusande Malmögata växte jag upp. Jag tager mig för pannan. 
Finns det då inga viltolyckor i min kommun? 
Jodå, jag gick in och kollade viltolycka.se. 
Det senaste året har det varit 50 olyckor med rådjur, en älgkollision på E6 den 23 juni i år, samt en olycka med en kronhjort vid trafikplats Flädie den 30 september förra året. 
Så kör försiktigt.

Inga kommentarer: