onsdag 2 oktober 2013

Fyrtornet och Släpvagnen

Fyrtornet och Släpvagnen-i hundarnas värld. Eller Fy och Bi som komikerparet kallades för i hemlandet Danmark. 
De var omåttligt populära under åren 1921-1940, med otaliga filmer. Deras humor lättsam och barnslig. 
I hundarnas värld heter paret Fia som är av blandras och så då släpvagnen Queenie. En liten pimpinett fröken med stamtavla. 
Inomhus styrde och ställde den lilla vovven med varsam tass över den betydligt större vovven som njöt av att bli hunsad. Precis som verklighetens Fyrtornet och Släpvagnen. 
Utomhus var läget ett helt annat. Då styrde och ställde Fia och vakade över Queenie som en hårdför livvakt med ett skarpt skall. 
Ljuvligt minne: 
En dag låg Fia och smånojsade med ”Lilla Vovvens” favoritleksak. Jag blev orolig för att Fia skulle bita sönder den, så jag lade tillbaka leksaken i Quennies säng som stod i ett annat rum. ”Lilla Vovven” hade lojt följt hela händelseförloppet, vilandes i ett hörn. Hon reser sig upp och försvinner ut, men är snart tillbaka med sin favoritleksak i munnen. 
Plopp! 
Så droppar hon leksaken framför Fias nos. Vänder sig om och ger mig en skarp blick som säger: 
”Hörrudu Husse, här är det jag som bestämmer. Fia får ha min leksak hur mycket hon vill. Basta"! 
Jag blir snopen, kapitulerar och får gå ut och skratta gott. 
Älskade Queenie fick cancer och gick till de sälla jaktmarkerna den 24 november 2011. Hon skulle bli 12 år. 
Fia gick samma väg i går. Hon dog av ålderdom, över 16 år gammal. 
Saknaden är gigantisk. 
Fast nu blir det kul i himlen. 
VOV!

Inga kommentarer: