söndag 1 september 2013

"Varför ligger du där och sover"-hemlös i Lomma

Jag stirrar på bilden av mannen som i helgen har legat och sovit mitt emot Vårdcentralen i Lomma. 
Mannen ligger på något som kan liknas vid ett liggunderlag. 
En kudde skapad av några tygtrasor. 
En skitig filtliknande gul sak, slarvigt draperad över sig. 
Mannen har funnit sin sovhörna i Lomma. 
 Vem är han? 
Varför ligger han och sover just där med kryckan i gräset? 
Väntar han på att Vårdcentralen ska öppna i morgon, måndag? 
Frågor.
Jag vet ingenting, men känner en viss sorg i hjärtat. 
Hemlös i Lomma.
”Det finns inga hemlösa i Lomma”, sa kommunens socialchef, Britt-Marie Pettersson till mig i januari. 
Då tog jag upp de hemlösas situation här på bloggen. Det var vinter. Kallt. Snöflingor i luften. Nu råder ännu grönska. Det är någorlunda varmt ute. Ingen behöver frysa ihjäl. 
Men hemlös i Lomma? 
Ja, ni ser själv bilderna. 
Mannen sover djupt intill buskaget med sin krycka. Mitt emot Vårdcentralen. 
Jag ska dit i morgon bitti för provtagning. Kanske vi möts då. 
I så fall ska jag fråga honom. 
"Varför ligger du där och sover"

Inga kommentarer: