fredag 6 september 2013

Mitt i morgontrafiken: Mannen med bastuban

Jag hade parkerat bilen och var på väg till min kiropraktiker, Laszlo på Ryggcentrum i Lund. Jag passerade förbi busscentralen vid Botulfsplatsen i Lund. 
Plötsligt upptäcker jag mannen med bastuban-vid pilen- som står och väntar in rätt buss. Vid denna tidpunkt är det gott om bussar.
Varför står han där med en bastuba mitt i värsta morgontrafiken? 
Min ständiga nyfikenhet tar över. Jag går fram och presenterar mig och lämnar över mitt visitkort.
Förvånat studerar mannen mig. Bastuban har han fyllt med dagens Metro. 
”Varför asar du omkring på en bastuba”, frågar jag så där hurtigt som endast en reporter med 43 års erfarenhet klarar av. 
Då skrattar mannen som visar sig heta Tommy och är 74 år gammal, dessutom fil kand. Det är nästan så bastuban också började humpa-humpa. 
”Jo, det är så att jag ska ta bussen upp till lasarettet. Där firar man i dag att det är 25 år sedan man genomförde den första hjärttransplantationen i Lund”, berättar Tommy. 
Och fortsätter: 
”Jag är med i en mässingsextet som heter CC6. Vi ska spela. Väldigt trevligt. Vi brukar också alltid spela på Lundakarnevalen”. 
Längre än så kom vi inte. Bussen kom och Tommy och bastuban åkte vidare mot festligheterna på Lunds Universitetssjukhus. 
Det var det hela. 
Humpa-humpa, som sagt var. 
Visste är livet allt bra skönt, så säg.
 
HJÄRTTRANSPLANTATIONER I LUND 
Den första gjorde alltså för 25 år sedan av thoraxkirurgen Jan Otto Solem. Patienten levde i 19 år till. Sedan 1988 har det genomförts ca 500 hjärt-och lungtransplantationer i Lund. 
I dag rör det sig årligen om ett 50-tal.

Inga kommentarer: