måndag 9 september 2013

”Jag gick ner 150 kg utan 5:2 hysterin”

Världen har ännu en gång drabbats av bantningshysteri. Denna gången kallad 5:2-ät fem dagar och svält i två dagar. 
Jag vet inte hur många sådana här märkliga dieter jag upplevt i mitt omåttligt händelserika liv. Redan under 1970-talet drabbades världen av en svältkur. Den gången skulle man svälta i SJU DAGAR. Endast kalorifri vätska som vatten eller buljong var tillåtet. 
Min kompis gick på det där, men fick bryta. Han blev yr i mössan och totalt oförmögen till ett normalt liv. 
Bantningstrender kommer och går. I dag är det ingen som nämner flygvärdinnedieten, eller andra tusen bantningsvarianter.
Själv har jag vid tre tillfällen (1984, 1994, 2008) plockat bort 50 kg varje gång. Sammanlagt 150 kg fixade jag med hjälp av att räkna kalorier. 
Tufft. 
Det gällde att lära sig kaloritabellen och snabbt räkna samman kalorimängden på tallriken. Ögat sköter uppskattningen. Nej, ingen våg eller annan skit. 
Se bara till att inte klämma i dig under 1200 kalorier om dagen och din vikt rasar som attan. Jag lovar. 
Den svåra knuten som nästan ingen lyckas fixa, är att sedan hålla den nya viktklassen. Jag har misslyckats alla tre gångerna. 
I dag ser jag att det är mest unga damer, magra som Twiggy som börjar med 5:2 dieten. 
Varför det?
 

Inga kommentarer: