fredag 27 september 2013

Ett minne blott: Konsten mjölka en ko

Det här murriga diplomet från 1928 som knappt går att läsa, är en raritet. Ett pris i den numera insomnade grenen att mjölka en ko. 
För hand! 
Läser i föreningen för äldre svenska boskap följande kurs i handmjölkning: 
”2 månader före kvigan kalvar börjar man att stryka handen över juvret och dra lätt i spenarna, en gång per dag. När kvigan har kalvat, ta bort kalven direkt från kon för då väcks inte modersinstinkten. Kalven matas hädanefter i hink. Mjölka inte ur mer än 3 liter första mjölkningen. Vid andra mjölkningen ökar du mängden och vid tredje mjölkar du ut allt. Därefter ska kon mjölkas helt tom 2 gånger/dag, annars kan hon få juverinflammation. Mjölka alltid framspenarna först med höger hand på spenen längs bort”. 
Handmjölkningen var på sin tid ett kvinnogöra. I dag sedan länge ett minne blott. 
Min mysiga svärmor Asta var 1928 15 år gammal och tog hem 2:dra pris i den ädla konsten att handmjölka en kossa. 
Jag tummar på diplomet. Lägger in en bild på svärmor. Asta. Det är 85 år sedan. Känner mig stolt. 
Skryter mer än gärna om bedriften.
Läste om den ädla konsten i tidningen, "Minnenas Journal”. En härlig klenod för den som gärna blickar tillbaka i tider med vadmalsbyxor. 
Irma vet hur en ko ska mjölkas, står det. Det visste minsann min svärmor med. 
Jag har diplomet som bevis. 
Fram med det, så visst är jag stolt. 
Några andra personer jag är stolt över, är mina söner. Mjölkdiplom i all ära, men det jag gruvar mig mest över är min son Johan. Ni vet han som är författare till barnboken Magister Tutnäsa. 
Johan med familj kommer hem natten till lördagen. 
Om planet lyfter som det ska från varmare breddgrader och landar som det ska på Sturup. Tidigt lördag morgon avgår storebrors bil för författartransport från Lomma till Göteborg och IDUS Förlag monter AO2:52 på Bokmässan. 
Där ska Johan prata Tutnäsa mellan kl, 11.15-13.00 lördag. 
Måtte allt fungera. 
Heja Johan (och flygplanet). 
Och broder Daniel som trampar på gasen. 
Tänk att det ska vara så jävligt med franska nerver.
BOKMÄSSAN! 
På bokförlagets IDUS scen i eftermiddag, Åsa Lindell och Erik Blix. 
Bara en sådan sak.
 

Inga kommentarer: