torsdag 29 augusti 2013

När draken kom till byn

När Sydsvenskan rullade ut sin redaktion till Lomma, lyckades man göra två fel direkt. 
Först stod det i tidningen att nedslaget skulle ske i dag. Sedan slog man sig ner med parasoll, reportrar och folk från marknadsavdelningen utanför biblioteket  I GÅR. 
Fel dag på fel plats. Två fel direkt.  Det andra felet återkommer jag till.
Det är inte lätt att få in tips från lokalbefolkningen, när saker och ting matchas amatörmässigt.

Av en händelse såg jag Sydsvenskans parasoll i går utanför biblioteket. Jag blev förvånad. 
Det var väl i morgon, alltså i dag, draken skulle komma till byn och mjölka oss på nyheter. 
Nu blev det som det blev. 
Linslus som jag är, gick jag dit för kolla läget. 
Jodå, Martin som är chef för Sydsvenskans Lundaredaktion, suckade tungt. Inte nog med att han ska ha stenkoll på Humorfestivalen i Lund. Samtidigt ska han rulla ut bitar av sin redaktion till Lomma. 
Jag tröstade med att alla i hastigheten kan skriva fel. Det har jag själv gjort många gånger, så det så Martin.
Nej, då tyckte jag det var allvarligare att man valt fel plats. 
Det vet alla som bor i Lomma, att den rätta knutpunkten i Lomma är utanför Hemköp med Apoteket, banken, Systembolaget osv. 
Det är här som Lommaborna sammanstrålar och utbyter nyheter och skönt sladder med varandra. 
Inte utanför biblioteket, med sitt stendöda torg. 
Martin som är en trevlig prick, såg ännu mer pressad ut, när jag förklarade att man stod på helt fel plats. 
Nu fick man emellertid träffa mig. Vilket knappast gjorde någon lycklig. 
En gammal trött journalist och bloggare samt en avdankad centerpartistisk politiker som också passerade värdshus förbi. 
Det smakade pannkaka lång väg. 
Och det som är så gott. 

Inga kommentarer: