måndag 5 augusti 2013

Matchen om sommarbuffén

Det här är ingen tungviktsmatch som Ali v/s Foreman, ”The Rumble in the Jungle”, utan en avsevärt stillsammare fight om en sommarbuffé. 
Det hela började med att min kompis från stenåldern, Sven Ekberg, lade ut f d statsministern Göran Perssons sommarbuffé på Facebook. 
Det visade sig att GP använt sig av familjen Ekbergs kallpressade rapsolja från Öland till de grillade grönsakerna. 
När jag då sedan tidigare bokat in mig för njuta av krogen Oliveras sommarbuffé i Lomma Strandstad, var saken biff.
Jag har lagt in Olivera själv i Lommakrogens sommarbuffé till vänster. Göran Perssons buffé hemma på Stjärnhov till höger. Oliveras meny snabbskrev för övrigt Olivera själv åt mig. Tack för den servicen.
Klicka på bilden. Den blir då större. 
Då kan ni själva se, att det rör sig om två gottegrisar. Olivera tittade på GP:s meny och kunde konstatera att den såg riktigt bra ut. 
Själv tuggade jag mig igenom Oliveras blåmusslor med vitlöksmajonäs, marinerad biff med tryffel, äggsallad med kapris, fransk potatisgratäng, bönsallad m m.
Det blev en matstund på jorden med spets. Även om GP:s sallad på varmrökt mälargös, låter smaskens eller varför inte surdegsbröd i vispat brynt smör. 
Vi har nu kommit så långt bort från husmanskosten som tänkas kan. Sjumilasteg från bruna bönor med fläsk.  Eller Göran Perssons politiska rötter med kolbullar i skogskojan.
Hur slutade då matchen? 
Svårt att svara på. 
Båda fyller säkert med råge sin funktion i den sköna svenska sommaren. 
Jag kan bara konstatera, att Oliveras smakade som en verklig femetta. Fast olivoljan kommer från Italien och rapsoljan på Österlen. 
Sorry familjen Ekberg på Öland. 
Själva miljön i Lomma känns mer som Mallorca, än skogiga Stjärnhov i Sörmland. 
Det ger ett stadigt plus för Lomma, så det så.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ekbergs kallpressade rapsolja finnes bara i liten begränsad upplaga. Jag kom över en flaska i höstas och när nivån i den sjönk blev jag sparsam som en gnidare. Guldgula fina droppar användes enbart till de finaste grönsakerna. Men si, i torsdags förra veckan fick jag fatt i en flaska till! I potatisboden i Glömminge på Öland!!!! Jippiiiii! jag är tacksam så länge den oljan inte massexponeras. Liten odling kan som bekant inte ge stora skördar.