onsdag 21 augusti 2013

Lomma har fått ännu en Turistbyrå

Malin Sparrman som driver café och konstgalleriet, Kajgatan 34 i Lomma, tände på Jöran Lindkvists idé om en egen turistbyrå i Lomma i form av en helt vanlig liten byrå. Fullproppad med broschyrer. Lätt att nå och att få.
”Jag åkte till Sopstationen och gjorde som Jöran. Köpte en gammal byrå för 150 kronor. Svårare än så var det inte att öppna en Turistbyrå i Lomma. 
Och det har blivit en succé. Folk plockar på sig broschyrer”, berättar Malin för mig och slår upp en smoothie åt mig.
Malin öppnade sitt ekologiska Café nere i hamnen 2010. Jag var ytterst skeptisk till etableringen. 
Hur skulle det gå? 
Ett ekologiskt café mitt i Lommas byggröra? 
Det ska ni veta, är ingen enkel sak att besegra. Det krävdes en stålkvinna till det. 
Malin Sparrman, importerad från Stockholm.
För nu vet vi hur det har gått. Malins ekologiska skepp har landat väl och blivit ett populärt vattenhål med eget stuk. Allt är vintage, t o m porslinet. 
Jag har kommit hit för att kolla in byrån/Turistbyrån, men hade mycket väl kunnat fastna i den trivsamma atmosfären som andades kreativitet. 
Nu blev det en poppis smoothie på banan/hallon/mjölk för 40 spänn. 
Något för en gammal gubbar med ölmage? 
Javisst. 
Speciellt i den här behagliga miljön. Med ett oslagbart läge utmed Höje å, tillsammans med Lommas Turistbyrå nummer två. Trean är också på gång. Ute vid Borgeby slott. Det rör på sig. Entreprenörsandan i Lomma blommor för fullt. 
En sak till. 
Kolla in den originella "takkronan" på bilden här nedanför. Helt ljuvlig. Den skapelsen får vi återkomma till. En annan gång.
FOTNOT: Den 9 juli skrev jag på bloggen om Jöran Lindkvist premiärbyrå i Lomma.
Dygnet runt står den inne på den pittoreska gårdsplanen till hustrun och konsthantverkaren Anna Heijs butik på Strandvägen 111. Se också den inlagda löpsedeln.

Inga kommentarer: