lördag 17 augusti 2013

Lomma Centrum-en tidsresa. Del II

Precis på dagen för ett år sedan, alltså den 17 augusti 2013, publicerade jag en tidsresa om själva byggstarten för Lomma Centrum. 
Från det första gräv taget den 12 april 2012 fram till bottenplattorna med armeringsjärnet den 17 augusti samma år. 
Inlägget har plötsligt börja leva sitt eget liv. Just nu det mest besökta inlägget av mäktiga 2256 på bloggen. 
Intresset för hur Lommas nya centrum växer fram är alltså megastort. 
I dag, ett år senare, kan jag visa på hur själva "bygglimpan" börjar ta form.
 
Därför ryckte jag ut och tog lite nya bilder på hur det ser ut i dag. Ett år senare. 
För ett år sedan skrev jag att bygget växer så det knakar. Det stämmer verkligen. 
Fast bygget har också skördat sina offer. Nej, det är inte så att någon byggnadsarbetare vad jag vet omkommit, utan affärsinnehavare i närområdet drabbats av allt stök och bök som det gärna blir i samband med ett storbygge. Ett kafé har t o m fått slå igen. 
Titta på bilden här nedanför. 
Här fanns ingenting, mer än en bråddjup vattenfyllt bombhål. Titta också på de färska byggbilderna här nedanför. 
Lommas blivande torg i dag. Borta är också den vattenfyllda bombhålan. 
Borta är också de gamla byggnaderna med postkontor, Engströms tobaks-och spelbutik m m. Rivna. Finns edanst kvar i våra minnen. 
I dag skjuter nya byggnader upp i höjden. Ett tecken på den totala omvandlingen av Lomma. Det märkliga är att övriga media ägnar inget som helst intresse av den här väldiga omdaningen av ett samhälle i Skåne. När såg ni senast tex ett inslag i Sydnytt?
Länken till inlägget för ett år sedan. Klicka HÄR

Inga kommentarer: