onsdag 17 juli 2013

Barnens nya idol: Magister Tutnäsa!

Lomma har fått en ny barnboksförfattare. Det är Johan Rockbäck, 36 år, på bilden till höger. 
Jodå, mycket riktigt. Det är min son. 
Får man vara en stolt pappa? 
Ja, det får man allt vara. Hur mycket som helst. 
Faktiskt. 
Johan har i lönndom knåpat på sin bok om, ”Magister Tutnäsa”, under kylslagna mörka vinterkvällar. 
En dag damp det ner ett bokmanus på mitt bord. 
”Läs pappa. Jag har skrivit en barnbok”. 
Jag läste och kiknade av skratt. 
Johans berättelse om, ”Magister Tutnäsa", visade sig bli en fantastisk resa. Johan skrev med glöd och en enastående kreativitet, sida upp och sida ner. 
Jag blev alldeles matt. Och glad, naturligtvis. 
”Det här måste ges ut”. 
”Det är redan på gång. Idus Förlag i Lerum, är intresserade ”.
 
Johan har varit med på min blogg många gånger. Ni känner honom väl. 
För det mesta har det handlat om tokroliga stories. 
Däremot är det första gången som Erika Palovaara är med. Det är Erika som fångat karaktären, ”Magister Tutnäsa”, på pricken med sitt ritstift. Erika Palovaara har alltså illustrerat Johans barnbok. 
Jag måste säga att hon lyckats med emfas. 
Mästerligt. 
Om ni tittar närmare på bilden här ovanför, förstår ni varför. 
Slår man samman Johan med brillorna och Erikas härliga självporträtt, så-simsalabim,”Magister Tutnäsa”, träder fram. 
Barnens nya idol, sanna mina ord. Det kan knappast bli så mycket bättre. 
Boken släpps av Idus Förlag i augusti, men redan nu kan du provläsa/förbeställa. 
Du bara klickar på länken HÄR
RENA CIRKUSEN I LOMMA
Cirkusnyhet: 
Söndagen den 4 augusti kommer Cirkus Maximum till Lomma, vid McDonalds. Föreställningen börjar klockan 19. 
Bengt Källquist firar i år 30-årsjubileum som cirkusdirektör och föreställningen har därför fått namnet Celebration. 
Först "Magister Tutnäsa" och sedan en härlig cirkusnyhet. Dagen kan inte bli så mycket bättre. 
Bara kul.
Rakt igenom.
Nej, nu får jag ta mig en kopp kaffe.

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh vad fint skrivet Calle! :)

/Erika