fredag 26 juli 2013

Landa

Landa. Gå ner. Ta mark. Fångad i flykten. Inte ens en sekund tar inflygningen.Klipper med vingarna. Snabbare än en propeller. Landningen många gånger säkrare än ett jaktplan. Eller en Boeing 787-8.
En vanlig liten gråsparv eller kanske en pilfink. Jag vet inte så noga. En pilfink har svartare hätta, så det kanske är en helt vanlig liten sketen gråsparv. 
Men ändå. 
Klassar ut allt annat flygtyg som en mänsklig varelse uppfunnit. Med hästlängder, om uttrycket tillåts, när det ändå handlar om en liten pippi. 
När jag nu är en stadig pensionär sitter jag gärna i Täppan och matar mina små kära fåglar. Den här pippin är alltså på väg att landa mitt i frukostbordet. Där börjar det redan bli trångt. Inte ens en sekund av ett vackert litet liv. 
Kan dagen börja bättre?
Knappast.

Inga kommentarer: