måndag 15 juli 2013

Bluffmakarna

Här mitt i nätets dopingträsk vid den röda pilen som jag lagt in, sitter en av världens snabbaste män genom tiderna. 
Jamaicanen Asafa Powell viftar med sin guldmedalj. Mitt i träsket!
Mannen är en bluffmakare. 
Flera framgångsrika kvinnliga sprinters i världsklass från den lilla ön i Karibien, har också avslöjats som bluffmakare. 
Världens i år snabbaste man Tyson Gay, USA, är också en bluffmakare. 
Jag blir inte förvånad. 
Tvärtom har jag väntat på att ett dopingavslöjande skulle komma. 
Är supersprintern Usain Bolt nästa bluffmakare som kommer att avslöjas? 
Ja, allt är numera möjligt. Jag tror faktiskt det kan sluta så illa, eller så bra, för alla bluffmakare ska avslöjas.
Basta!
Ingen människa av kött och blod, kan nämligen fara fram som en levande raket utan vara fullproppad med förbjudna medel.
”Det här är ett allvarligt slag mot friidrotten”, kvider friidrottsexperterna som en raspig grammofonskiva som hakat upp sig. 
Vi har nämligen hört det förr. 
Om och om igen. 
Elitidrott på världsnivå är skojarnas tempel.
Cykelsporten har jag lämnat åt sitt dopingträsk.
Är det tid att även lämna friidrotten? 
Nej, absolut inte. 
Jag säger bara SM i friidrott. 
Där tvättar man sig fortfarande med Lux toalettvål som nio av tio filmstjärnor använder. 
Friidrotts-SM avgörs för övrigt i år i Borås den 29 augusti - 1 september. 
Glöm inte tvålen, boys and girls.

Inga kommentarer: