tisdag 18 juni 2013

Kung Snaps-och Carolas stämband

Fyrtal i snapsar. 
En oslagbar pokerhand i midsommar. 
Två svenska nubbar och två danska, ”En lille en”. 
Kung Matjes vill helst sköljas ner med några supar. Det där kan och vet alla svenskar. 
Kom inte tjafsande med vin till Kung Matjes. Det är värre än att svära i kyrkan. 
Nej, några rejäla supar vill allt svensken ha till sillen. 
Mina midsommarfavoriter ser ni på bilden. Väl kylda. 
Pissljummet brännvin fick jag nog av i Sovjetunionen för drygt 30 år sedan. 
Sedan gick min fortsatte planering helt snett. Carola drabbades av det här:
 

Numera är jag en försiktig general. Jag har ett trick som jag brukar ta till. 
Min skrangliga hälsa tål inte vad som helst och hur mycket som helst. 
I stället för ett snapsglas som platsar 5 cl, har jag ett mindre som endast mäktar med 2 cl. 
På så vis kan jag ta TVÅ snapsar och vara med och sjunga roliga snapsvisor. Jo, jag biter av. Tro det eller ej, men det går. 
Jag är alltså icke utanför gemenskapen. 
Det är nu jag fick problem. 
Jag tog bilden här ovanför, skickade den till min fasta dator för bloggbehandling. 
Trodde jag. 
Jag pickade helt enkelt fel. 
I stället åkte bilden med snapsglasen och majstången till vår älskade sångfågel, Carola. 
Där satt jag som ett fån. 
Snabbt in på hennes hemsida
Där har Carola lagt ut sina stämband efter en undersökning. Visserligen kräktes hon, men allt slutade lyckligt.  Inga fel på lärkans stämband. Pust. 
Bara hon inte nu får nya kräkreflexer när mina snapsglas dyker upp. 
Ursäkta, Carola.
Trevlig midsommar på dig.

Inga kommentarer: