måndag 20 maj 2013

Drömmen om pågatåg till Lomma

Kvinnan i den röda kappan på bilden, är Skånes landshövding Margareta Pålsson. 
I dag kom hon till Lomma på sin s k Eriksgata. 
Lomma blir den 27 kommunen hon besöker. En utmärkt rundresa för att få en orientering om hälsotillståndet i Skånes 33 kommuner. 
I Lomma mötte hela den ledande kommunala trojkan upp, med politiker och tjänstemän utanför biblioteket-se bilden. Givetvis fanns bloggen på plats. 
Goddag, goddag och knäpp, knäpp med min lilla kamera. 
En gång i tiden drömde Lommaborna om att få ett eget Systembolag. Bertil Göransson som växte upp i Lomma blev både landshövding och ordförande för Systembolaget. 
Bertil Göransson förverkliga drömmen. Lomma fick sitt eget systembolag. 
I dag drömmer man om pågatåg till Lomma. 
Problemet är att Margareta Pålsson är från Åstorps kommun som har, just det, pågatåg. 
Nu vet i alla fall Skånes landshövding vad som gör Lommaborna mest glada. Pågatåg. 
Nu till 10 000-kronors frågan.
Hur kan jag då veta, att hon läser detta? 
Jo, Margareta Pålsson fick mitt visitkort med min bloggadress. 
”Den måste jag in och läsa”, sa denna trevliga landshövding till mig. 
Jag rekommenderade också inlägget en bit ner: 
Protokollet. 
Hon som jag har barnbarn. Då vet jag också att landshövdingen kommer att få sig ett gott skratt.. 
Man blir nämligen på gott humör genom att besöka Lomma. 
Heller hur, Margareta Pålsson?

Inga kommentarer: