fredag 3 maj 2013

Fin minnesstund över AIK:s målvakt Ivan Turina

Det var en av de märkligaste matcher i fotboll jag varit med om som åskådare. När matchuret närmade sig minut 27 i första halvlek, dämpade domaren Martin Hansson spelet med handen. Han slog helt enkelt av matchen mellan MFF-IFK Norrköping en kort stund. 
AIK:s målvakt, Ivan Turina (1980-2013), hedrades med en minutlång applåd. Spelarna vände sig mot den stora anslagstavlan. Publiken, över 13000, reste sig upp och applåderade målvakten som så tragiskt avled i sömnen natten till torsdagen. 
Det blev en högst ovanlig, men mycket fin stund mitt i en allsvensk fotbollsmatch. 
Märkligt var också att mitt barnbarn, Jonathan 6 år, var med och fick uppleva något som jag (farfar) aldrig varit med om. 
Jag har ändå följt allsvenskan intensivt under snart 60 år. 
Matchen då? 
Den slutade 1-1 (0-1). 
En sådan här dag är resultatet mindre viktigt. För det är minnesstunden över en bra målvakt som för alltid kommer att stanna kvar. 
Jonathan får representera framtiden. 
Det kändes väldigt skönt.

 

1 kommentar:

Anonym sa...

Väldigt mäktigt och storslaget att spelet avbröts i 27 minuten som en hyllning till Turinas nummer på tröjan. Kanske AIK huliganerna inte behöver slåss med MFFarna fler gånger nu.

R.I.P Turina