tisdag 30 april 2013

Valborgsfirande under protest!

Förra året hälsade jag våren välkommen i Bjärred, ca en halv mil från Lomma. Det var stort. Ett minne för livet. Mitt Valborgstal smekte menigheten som en tidig sommarvind. Det var nämligen precis så jag upplevde det. 
Bjärreds Saltsjöbad spirade vackert av vårens skira grönska. Bjärredsbornas sista gröna lunga. Någon vecka tidigare grönska då än i dag. En stillsam och behaglig plats 2012.
2013 är läget ett helt annat. 
Vårtalare är bibliotekschef Göran Schmitz, lilla bilden till höger, som hamnar mitt i skärselden. 
Precis där elden flammar vill nämligen de som makten haver, bygga ett hotell med SPA!
NEEEEJ! RÖR INTE VÅR GRÖNA LUNGA!
Vrålar Bjärredsborna. 
Hur som helst så kommer våren att få ett hett välkomnande i Bjärred. Det är nästan så folk vill byta ut "Sköna maj..." mot "Upp till kamp...", fast där går nog gränsen för borgerliga Bjärred.
Lycka till, Göran.
Det kan du behöva.
FOTNOT: Bilderna är från förra året.

Programmet får Valborgsfirandet i Lomma och Bjärred. Klicka HÄR!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!

När jag var liten föjde jag med min lekkamrat Göran till hans mammas jobb. Hon var servitris på Bjärreds Saltsjöbad. Där träffade vi Brasiliens fotbollslandslag. Tänk om jag hade haft förstånd att be om autografer.......