måndag 1 april 2013

USA köper graffiti av Lomma för 6 miljoner!

I morgon den 2 april stängs bron över Höje å av för ombyggnad. Först i slutet av maj öppnas bron igen för trafik. HÄR kan du läsa vad det innebär för dig. 
Där kunde historien slutat, men det gör den inte. 
Nu visar det sig att Lomma kommun plötsligt fått ett överraskande tillskott till kommunkassan på hela 6 miljoner kronor.
Brooklyn Graffiti Museum, New York, USA, visade redan i höstas ett stort intresse för graffitin som finns på bropelarna. 
Under stort hemlighetsmakeri, har nu affären slutförts. Brooklyn Graffiti Museum köper den aktuella graffitin av en okänd konstnär, av kommunen för 2 miljoner per konstverk, alltså totalt 6 miljoner kronor, för samtliga tre graffitimålningar på bropelarna.
Kommunhövdingen Anders Berngarn (m) är en mussla när jag når honom. 
”Hur har du fått nys om detta? Men OK, jag bekräftar affären. Det blir ett bra tillskott till kassan. Vi är mer än nöjda. Varför inte försöka få hit Rolling Stones eller Rod Steward när kommunen nu firar 50-års jubileum”, säger Anders Berngarn till mig. 
Rolling Stones till Lomma? 
Nej, stopp där Anders. 
Mig kan du inte lura. 
Det är den 1 april i dag.
Däremot kan jag tänka mig att oppositionsrådet, Lisa Bäck (s), hellre ser en satsning på de äldre. Typ resor ut i det blå. Klostersågen med läsk och bulle. 
Ordföranden i Lomma konstförening, Jöran Lindkvist drömmer om en påse pengar, till en Picasso-utställning som spets till höstens konstrunda. 
Själv ser jag nog helst en rejäl grundplåt till en konstfrusen isbana. 
Kan lilla Leksand, så kan Lomma. 
FOTNOT: Bilderna är tagna av Tommy Nordström.
TOPPSTORY 
 I dag blir det allsvensk premiär i Malmö, Malmö FF-Halmstad BK. 
Vinner? 
Det gör MFF med 2-0. 
Själv får jag tyvärr hålla mig hemma i värmen. Får nöja mig med att se matchen på TV. 
I stället blir det generationsskifte på läktaren, med två nya Rockbäckare (barnbarn). 
Härligt!

Inga kommentarer: