måndag 8 april 2013

Nöjeskrock i Halmstad blev pannkaka i Lomma

Här var det full rulle med ”myssan” käckt på svaj. 
Jag har varit och fått mig en dos av det ljuvligt roliga livet. 
Gubbarna ska t o m vara så roliga i Halmstad i sommar, att Per Gessle kommer att lira falskt. För samtidigt som Gyllene Tider spelar på Marknadsplatsen i Halmstad, kör Scendraget sommarens folklustspel, ”Swedenhielms”, på borggården för fulla muggar. 
Tala om tuff utmanare.
För att kunna ge Per Gessle en välbehövlig match, krävs det scenkläder. 
Det är här jag kommer in i bilden som pionnier.
 Utan min insats hade det varit dags för Scendragets, Lennart Eriksson och Lennart Jonsson, att tänka på refrängen. Jodå, den 24 april släpper Gyllene Tider det efterlängtade albumet, ”Dags att tänka på refrängen”. 
Alla moda visade jag vägen till Malmös teaterliv välfyllda kostymförråd nere i hamnen.
Pärlan Katarina tog väl hand om oss tre glada Gubbar, till brädden fyllda med humor av Guds nåde. 
Det blev både uniformer och en morgonrock från 1920-talet. Livliga diskussioner om militärmodet. Spända magar som höll på spränga paraduniformer. Matchande "myssor" osv.
Hjalmar Bergmans klassiska pjäs, ”Swedenhielms”, fyller för övrigt 90 år i år. 
Det blir något för Per Gessle och Gyllene Tider att bita i. 
Sedan bar det av till Lomma, där vi bet oss igenom en trave goda pannkakor. Barnmat till Glada Gossar är alltid rätt-se det var en dag att minnas.
"Får jag lite blåbärssylt".
FOTNOT: Ordet pionnier, är franska för vägvisare. Alla moda är italienska för elegant. Fint ska dé vá. Bilden här nedanför, "The Two Lennarts", Lennart till vänster och Lennart till höger.

Inga kommentarer: