lördag 27 april 2013

Konsten att vila sig i form

Konsten att vila sig i form, är i sig en konstform. Speciellt om man ska ge sig på och forma en vovve av 3 ton granit diabas. 
Jag lovar. 
Det är ett helvetiskt konstnärligt projekt som kräver sin man. 
Därför är det inte alls konstigt att konstnären och skulptören Christer Bording, sträcker ut sig på kolossen från Boalt i norra Skåne. Tala om att vila sig i form. 
Den 15 april skrev jag här på BLOGGEN om Christers nya storslagna projekt. 
Det väldiga diabasblocket på 3 ton ska formas och skapas till en hund av rasen, ”Black Flat-Coated Retriever”. 
I dag-lörddag-åke jag hem till Christer, ca 13 mil från Lomma mitt inne i den täta Göingeskogen. 
"Hej, Christer"! 
"Hej, Calle"! 
"Ligger du här på stenen och knoppar som en annan Kronblom"? 
"Ja, jag vilar mig i form. Det kan behövas". 
Christer reser sig upp och visar var hundens öra ska mejslas fram av hans känsliga händer-se bilden här nedanför. 
"Låt inte mig störa. Vila du på." 
"Tack, Calle" 
"Jag återkommer när hunden fått sitt öra framtrollat ur din väldiga säng". 
"Ja, gör det. Välkommen". 
Sedan körde jag mina 13 mil hem igen till Lomma. 
Efter det behövde jag också ta en napp. 
Så det kan gå.
 

Inga kommentarer: