fredag 8 mars 2013

Rolle af Trollhättan kraschade vid foten av Himalaya!

Bloggens egen äventyrare, Rolle af Trollhättan, 68 år, fräser omkring på en Royal Enfield Bullet i dessa mytomspunna bergiga trakter med livsfarliga vägar. Det höll också på gå åt pipan. 
Royal Enfield Bullet är en gammalt klassiskt engelsk mc som nytillverkas i Indien, enligt gamla ritningar från 1930-40 talet. 
Rolle har vi lärt känna från otaliga äventyr på bloggen. Senast var han i Machu Picchu i Peru. En annan gång liftade (?) han i Afrika. 
Denna gången flög han in till Katmandu, Nepal. Hyrde en Royal Enfield Bullet och gav sig i väg vid foten av Himalaya. 
På slingriga vägar har han tagit sig fram till Pokhara som i sin tur ligger alldeles vid mäktiga Annapurna. 
I morse fick jag detta livstecken från honom.
”Nepal är ett fantastiskt land och köra mc i, men jag körde omkull när jag skulle passera en buss. Vad som hände vet jag inte, eftersom jag fick en black-out och kommer inte ihåg smällen. Det gick bra och jag fick bara lite skrapsår och en blåtira på vänster höft. Störtbågen på mc'n tog mesta smällen och hjälmen klarade mitt huvud. 
Men det får rulla på....” 
Det är alltså en mörbultad hjälte vi har som fräser omkring i dessa världsberömda bergstrakter. 
Bilden här nedanför är Annapurna. Utsikten från Rolles hotellfönster, där han nu vilar ut. Maken till äventyrlig pensionär, får man leta efter. Jag begriper inte hur han orkar flänga omkring på detta viset.
Vet ni vad han gjorde tidigare i år?
Jo, då flängde människan omkring i norra Laos på en annan mc. 
På djungelstigar! 
Han stötte på urbefolkning som aldrig sett någon viting. De trodde han var en ande eller något annat mystiskt väsen. 
Du milde min tid.
Må äventyret sluta lyckligt även denna gång. 
Amen

Inga kommentarer: