torsdag 14 mars 2013

Reva-projektet. Fel vis man blev stoppad!

Det är några år in på 1980-talet. Under mer än ett års tid, varken klippte eller rakade jag mig. Håret jättelångt. Låg vackert ner över axlarna. Skägget kunde jag snyta mig i. 
Det är alltså jag på bilden. Ingen skönhet precis, men en exotisk uppenbarelse. 
Varför jag lät hela jag förfalla, kanske jag berättar om en annan gång. 
Nu ska jag i stället berätta om, när jag upplevde en udda variant av Reva-projektet, där polisen utan urskiljning kan söka efter människor som illegalt vistas i Sverige.(texten fortsätter efter bilden)
Jag hade rest runt på Sri Lanka under några veckor. Min hud förvandlades snabbt till brunt/svart läder (annat ord för starkt solbränd). 
Nu hade jag varit med bilen på ett jobb i Danmark. Det var på den tiden det gick båt mellan Limhamn-Dragör. 
När jag återvände till färjeterminalen i Limhamn stoppade tullen mig. 
”Pass”, röt tulltjänstemannen åt mig. 
Jag stirrade förvånad tillbaka. 
”Men, jag är svensk. Känner inte till något passtvång”, svarade jag förbluffad på bred malmöitiska. 
”He-He, ursäkta. Du ser ut som en vis man från Indien”. 
Jag behövde aldrig förklara för honom, att i min släkt fanns det både Karlsson, Nilsson, Eriksson och Larsson. Svenskare än så kan man inte bli. 
Senare fick jag också veta, att det på den tiden var det vanligt att man tog in illegala flyktingar till Sverige på så vis, att flyktingen körde den svenskregistrerade bilen av båten, medan bilägaren i sin tur knallade av båten för egen maskin. Lätt som en plätt, kan tyckas.
Förstå om jag tycker att det hårt kritiserade Reva-projektet hamnat snett i tillvaron. 
Nästa Gestapo. (texten fortsätter efter bilden)
Christer Andréason, f d polis och numera en krydda som vän på Facebook, anser att mitt minne sviktar. Han benar upp problemet: 
"När du kom till Limhamn med båten så var det antingen en polis eller passkontrollant som frågade dig efter passet. Tullen hade sitt att sköta! De flesta tror att all uniformerad personal vid gränsen är tullare. Du är inte ensam. Men rätt skall vara rätt. I övrigt tycker jag inte att du skall jämföra med Gestapo. Polisen har en skyldighet enl. utlänningslagen att leta efter papperslösa människor. Självklart skall sunt förnuft gälla! Som du förstår så har jag arbetat med detta. Detta var bara en liten passus till ditt reportage". 
Äntligen en vettig människa. Tack för klarläggandet, Christer. För på punkten passpolis/tullare sviktade mitt minne betänkligt. Då är det tur vi har Christer.

Inga kommentarer: