fredag 8 mars 2013

När operan kom till byn

Ja, när operan kom till byn, satt jag där på en av pinnstolarna och flög in i operans dramatiska värld. Då ska ni också veta, att jag är en äkta rock`n`roll Gubbe från 1950-talet. 
Det var direktsändning från Kungliga Operan i Stockholm. De enastående rösterna, den storslagna musiken, blod, svett och drama, fångades upp och störtdök rakt ner i Lommas Operahus, biblioteket. 
När jag åker dit utan förbarmande, då är det en stor musikupplevelse av sällan skådat slag. Redan i första akten var jag rädd för att hela stället skulle lyfta och segla ut över Öresund som ett vackert Fabergé ägg. 
På köpet fick jag en ny favorit, nämligen Yana Kleyn. Vilken röst, mina vänner. Jag blev nästan förälskad i flickebarnet. 
Det finns bara en miss i det hela: pinnstolarna som vi i publiken satt och gned på.
Vissa var så försigkomna att de hade med sig en kudde. Det hade inte jag och många med mig. Gissa vad det sved i baken. 
Tid för kommunhövdingen, Anders Berngarn, att öppna börsen och köpa in operafåtöljer. Förresten var fanns Anders Berngarn (m)? 
Anders, det är tid att vi höjer blicken över Melodifestivalen. 
Om du ställer upp med pengarna, ska jag gärna provsitta fåtöljerna.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad roligt att vi lyckats ge en veteran som dig en ny upplevelse. Och tänk vilken fin kroppshållning man får av våra sittriktiga stolar :-)
Bibliografen har ännu så länge varit en succé och rummet kommer att bli ännu bättre.
Hälsningar
Göran, bibliotekschef

Maria, Kungliga Operan sa...

Calle, vad härligt att läsa att du uppskattade föreställningen! Vi hoppas det är ok att vi delar ditt inlägg vidare på vår twitter, och hoppas få se dig i våra salonger i framtiden :)
Mvh
Maria, kommunikatör på Kungliga Operan

Anonym sa...

Calle är hjärtligt välkommen på våra kommande livesändningar. Kanske en av de första som köper ett abonnemang till nästkommande säsong?

Filip, ordförande Lomma Folketshusförening