onsdag 27 mars 2013

När hjärtat rusar som ett expresståg i Japan

Jag fick ett tungt besked i morse. Hjärtkliniken på det stora sjukhuset ringde. Ett viktigt provresultat var/är åt helvete. 
Mitt hjärtflimmer rusar på som ett expresståg i Japan, är kanske bäst att tillägga. Det är med andra ord full rulle i bröstkorgen. 
Mitt plåster för stunden fick bli att jag grävde ner mig i kändisarnas hjärtflimmer. 
Genast fann jag den vackra drottning Rania av Jordanien. När hon varit på prins Daniel och kronprinsessan Victorias bröllop i juni 2010, fick hon endast 40 år gammal hjärtflimmer. 
Jag får åka till Universitetssjukhuset i Lund, medan drottning Rania flög till New York och la in sig på en lyxklinik. 
Olika falla ödets lott.
Det här med hjärtflimmer, är väl inte så märkvärdigt, kanske du tycker. Men visst är det t o m mer än märkvärdigt.  
Vissa kan leva med det, andra får det jobbigt som tusan, precis som jag, typ gå två meter, vila fyra, ungefär. 
Bara i Lomma kommun är det säkert ett hundratal, kanske fler som har åkomman. 
Nu kommer det som gör sjukdomen så märkvärdig:  
Risken att åka på en stroke finns där hela tiden. Det måste man ha klart för sig. Det är absolut ingen lustig lek. 
När en kändis drabbats av hjärtflimmer/förmaksflimmer blir det emellertid rubriker. Det är bra. För då får sjukdomen uppmärksamhet, vilket är viktigt. 
På bilden här ovanför kan ni se ett knippe kändisar som åkt på hjärtflimmer av olika svårighetsgrader. För att få hjärtat att ticka rätt igen på Lasse Åberg fick man tex operera in en pacemaker. 
Dagens hårda bud från det stora sjukhuset: 
”Vila, vila. Ingen alkohol i påsk, Rockbäck”. 
”Inga problem. Det har jag ändå inte smakat på sedan julaftonen. För övrigt älskar jag påskmust. Fint folk förgås inte så lätt”.

Inga kommentarer: