torsdag 14 mars 2013

Läckert skrotfynd i Lomma

Det som göms i snö kommer upp i tö, sjöng Robban Broberg en gång i tiden. Nu har visan blivit till sanning i Lomma. 
Byn är under stark förvandling. Det grävs och donas i snart sagt varje hörn. 
Allt ska fram i ljuset. Minsta lilla nergrävda pryl, grävs upp. Alla gömslen avslöjas. 
Frågan är ändå om inte Peters bilder som han körde över till mig i dag, slår alla tänkbara rekord. (texten fortsätter efter bilden)
Titta på den här bilden. Just nu håller man på och gräver upp hela Centrumtorget i Lomma. Och vad fann man där? 
Jo, en nergrävd bil! 
Ni läste alldeles rätt. 
EN NERGRÄVD BIL! 
Både du och jag har alltså genom alla år travat fram och tillbaka över en nergrävd bil. Ni ser själva bilderna. 
Hjul. Däck. Inann krom med rör osv. Det är knappt man tror sina ögon, men det är alldeles sant. 
Nu infinner sig givetvis frågan: 
Vem har grävt ner sin bil på Centrumtorget, förmodligen innan Centrumtorget blev Centrumtorg. Helt enkelt skrotat sin bil. Kanske under 1940-eller 1950-talet. Kanske äldre ändå? Vilket bilmärke är det? Frågorna staplas. Jag vet inte. 
Vet du något om detta märkliga fynd, hör av dig till mig. 
Den mystiska skrotbilen som grävts upp, fyndet, tycker jag t o m är mer spännande än Leif GW Persson försvunna kossor. 
Det som göms i snö, kommer upp i tö...

1 kommentar:

Anonym sa...

Oh, där är den ju.... som jag har letat!!!!! jag visste att det var någonstans nära torget jag parkerat men kom inte ihåg exakt var. Undrar om man kan göra vid den.... lite rost går väl att ta bort...