lördag 16 mars 2013

Rock`n`Roll: Hök i Täppa!

Det här är Lars, Lommapåg, deltidsbrandman och jobbar med reservdelar på Volvo Bussar i Arlöv. Lars är också kommunens vassaste fågelskådare. 
Förra året hängde han in 211 arter. Mest och bäst. 
”Jag är väl snart uppe i 100 arter i år. Säsongen börjar i slutet av mars. Ägnar väl 30-40 timmar i veckan åt att vara ute i skog och mark” berättar Lars för mig. 
Lars hobby ger honom mycket frisk luft. Spännande naturupplevelser som vi soffpotatisar bara kan drömma om.
Historien började i veckan med att plötsligt slog sig en ovanlig fågel ner på Täppans staket-vid pilen. Hustrun sköt bilden rakt genom köksrutan. 
Jag är en varm människa för alla pippis, men usel på att skilja på en gråsparv och tornsvala, för att lägga alla korten på bordet. 
”Kan det vara en duva av det större slaget”, undrade vi i köket. 
Pippin lyfte snart. 
Jag in till datorn och drog upp bilden.
Då blev ”duvan” så här stor. Fast inte kunde det vara en duva? Korkad är jag, men inte så korkad. 
Någon besökare i Täppan av en sådan pippi har vi aldrig haft under de 25 år vi bott här. Många märkliga fåglar har besökt oss, men ingen sådan pippis. 
Utredning startades.
Först skickade jag över bilder till Tobias, elitskådare i Malmö. Han var osäker, men en hök av något slag. 
Sedan kopplade jag in Lars som kom ångande som en albatross hem till mig. 
”Sparvhök. Inget snack om saken. Det är en hane som sitter och spanar in talgbollarna som hänger i jasminbusken. Väntar in småfågel för ett skrovmål. Rätt ovanlig så här mellan husväggarna”. 
Hök i Täppa!
Stolt som en tupp blev jag, tills jag upptäckte att Per-Olof skådat en havsörn under fredagen ute vid Habodammarna i Lomma. En underbar bild fick han också. 
Vad är en sparvhök mot en havsörn?
Blahablaha. 
Aldrig får man vara glad.

Inga kommentarer: