tisdag 5 mars 2013

”Farväl min konkubin”

”Farväl min konkubin”, är en berömd pjäs. Jag såg den på Pekingoperan i Peking. Tror jag. Säker på sin sak var ingen. 
 För en västerlänning kan en föreställning nämligen bli rätt obegriplig. Målade ansikten, masker, skådespelare som elitgymnaster. Sången hellre än bra. Pekingoperan har ingenting med våra operor att göra. 
I dag startar också landets lagstiftande församling, Folkkongressen i Peking. Det är en helt annan pjäs. Fast ändå inte. 
De flesta av de 3000 delegaterna som tillhör makteliten är män och har sina konkubiner (älskarinnor). Allt från några få, till dussintals unga vackra kvinnor som översköljs med rikedom.
Dagens konkubiner i Kina, ser naturlig vackra ut. Gamla tiders älskarinnor var som på Pekingoperan, målade med färgsprakande dräkter. 
Män med makt och mycket pengar i Kina gör bara som män med makt och mycket pengar alltid gjort i Kina. Skaffar sig, "andra bröstvårtor".  Kinesiskt ordspråk i sammanhanget.
”En älskarinna är ett sätt att projicera makt i det kinesiska samhället och maktprojicering är mycket viktigt”, berättar författaren Tom Doctoroff, för CNBC.com. 
Ordförande Mao visade också vägen. Han hade gått om konkubiner. Då höll alla tyst. Annars blev man ett huvud kortare.
I dag med en blomstrande ekonomi och Internet, skakas det kinesiska samhället, gång efter annan, av sexskandaler med maktens elit inblandade. 
I Kina är nämligen sex, korruption och pengar ofta sammanflätade. 
Se bara hur det gick för borgmästaren Lei Zhengfu i 30-miljoners staden, Chongqing.
Han utförde ett regelrätt samlag med sin konkubin. Problemet var bara att akten filmades i smyg. 
Ett lokalt byggbolag använde den sedan i utpressningssyfte. Plötsligt poppade filmen upp på Youtube mfl platser på nätet. Blev viral som det heter. Jätteskandalen briserade. 
Borgmästaren fick sparken och i januari i år greps den 18-åriga konkubinen, Zhao Hongxia, av polisen. 
"Förvaring", hette det. 
Min rubrik, ”Farväl min konkubin”, passar bra in här. 
Jag bjuder efter viss tvekan på originalet, men varför ska just jag skydda f d borgmästaren i Chongqing?
BLOTTARE GRIPEN I LOMMA KOMMUN! 
Sydsvenskan HÄR!

Inga kommentarer: