tisdag 12 mars 2013

Bloggen tittar in bakom Lommas skyline

De väldiga byggkranarna har svävat som fjäderpennor över Lomma i tio år. Det är nämligen dessa stora skriftställare som skriver om vår lokala historia i Lomma. 
Jag bestämde mig för att gå bakom kulisserna, eller för att tala ett språk som går hem i Shanghai och New York: Lommas skyline. 
Minns ni hur Centrumtorget i Lomma såg ut för några år sedan? 
Jaså, har ni redan glömt det. 
Centrumtorget var vårt nav i livet: 
Det var här vi handlade brännvin, spelade bort pensionen, klippte håret, följde ett döende postkontor, lånade böcker, skojade med Ali, hejade på färghandlaren, A-lagarna på sin slitna bänk, nedkladdad fröken Groda (statyn), såg på konstutställningar, fyllde i lappar på arbetsförmedlingen, hämtade ut receptbelagda piller, sladdrade, köpte en blomma till Blomman, skrattade och fick tänderna utdragna. 
Det fanns också en restaurang som knappt någon såg eller visste om att den fanns. 
Häng med på en tur bakom Lomma skyline-se vår nya historia växa fram.
BONUS! 
I dag på förmiddagen stod jag utanför apoteket i byn. Plötsligt kom två unga damer fram till mig. De hade ryggsäckar och en karta i ena handen. 
"Förlåt", sa de på en blandning av tyska/engelska/svenska. "Men var ligger centrum här i Lomma"? 
"Här", svarade jag på samma egendomliga språk och fick en tom blick, sedan brast vi i skratt. Ett samhälle utan ett centrum? 
För mina tyska turister var det något alldeles nytt. Värt att skratta åt.
Jag skämdes inte det minsta, för det gör vi aldrig i Lomma, skäms alltså. Ställa sådana frågor, när vi har handelsstråket...

Inga kommentarer: