torsdag 28 februari 2013

Aj, aj, ”Jayjay”-veckans BLÅBÄR!

Det här är Gervacio "Jayjay" Madja, från Togo i Västafrika. Ett land med tropiskt klimat. ”Jayjay” är Togos enda skidåkare. 
Du kanske såg honom i TV härom dagen från VM på skidor. Han bröt efter några tunga förvirrade kilometrar. Ganska tagen. Det blev för många snöänglar. 
TV-kommentatorerna, Jacob Hård och Anders Blomquist, noterade det inte ens. 
Det gjorde jag, för jag älskar den här typen av idrottsinsatser. 
”Jayjay” tar sig fram på skidor ungefär som jag själv. Alltså inte alls. 
Tänk er då att ställa upp i ett VM mot hormonstinna skidlöpare med närmare 1000 träningstimmar bakom sig. Togos nationalidol har knapp en timme på laggarna. Det krävs ett enastående mod till det. 
Inte nog med det. Han är definitivt inte dopad. Äntligen en sopren skidlöpare på den här nivån. Möjligen tuggar han khat. 
Aj, aj, ”Jayjay”, men-pust-finns inte med på Wadas dopinglista.
På söndag är det tid för en hel drös andra blåbär. Vasaloppet. 
När eliten gått i mål i Mora, går starten på 50 km i VM på skidor. Givetvis står ”Jayjay” på startlinjen. 
Det blir väl någon kilometer igen. Möjligen en och annan snöängel. 
Det är inget snack om saken vem som tar hem veckans finaste pris. Blåbäret! 
Kungen av Togo, lilla bilden, borde dra på smilbanden. 
Jag blir faktiskt avundsjuk. 
Banne mig, om inte vår vän från Togo har roligast av alla som finns på plats i Val di Fiemme. 
Heja Jayjay!

Inga kommentarer: