torsdag 24 januari 2013

Roligaste kärringen i full blomning-beroendeframkallande!

Det här är Hyacinth Bucket som uttalas ”bokej” med lååångt e, absolut inte Bucket, för då tar det hus i helvete. 
Kärringen älskar att skryta. Vill vara fiiina damen. Älskar titlar och är en pest för omgivningen. Alla undviker henne, men hon undviker ingen. Hyacinth vet och kan nämligen allting bäst. Kärringen är egentligen totalt odrägligt galen, men på ett utsökt charmigt sätt. Alla har vi träffat bitar av Hyacinth i verkligheten. 
Jobbig kärring, säger vi då. 
Fast Hyacinth är komplett och det är därför jag älskar henne. En omgång med Hyacinth Bucket, uttalas bokej med lååångt e, före sänghalmen och du sover med ett leende på läpparna hela natten.
Hyacinth Bucket heter egentligen Patricia Routledge, fyller 84 år i februari. Hon är en utsökt skådespelerska med otaliga musikaler bakom sig både i England och på Broadway. Fick en Tony Award 1968. 
I Englands bästa komediserie någonsin, Skenet Bedrar, omger hon sig med ett helt galleri underbara typer. Det är här som Hyacinth styr och ställer på ett oslagbart oförskämt sätt. 
Serien har rullat några år i TV4 plus, numera Sjuan. Om och om igen, för mellan 1990-1995 producerades endast 44 avsnitt. 
Jag ser också avsnitten om och om igen. För Hyacinth är beroendeframkallande. 
Varför skriver jag då just i dag om kärringen? 
Jo, jag behövde pigga upp mig. 
Nu är jag glad igen.
Köttfärsen! 
Besked från Coop:s pressansvarig Christine Kullgren: 
”Coop beklagar det inträffade. Kunder som har aktuell produkt kvar hemma ombeds lämna tillbaka den i närmaste Coop-butik. Det går bra att lämna tillbaka aktuell färs även utan kvitto. Om du har slängt förpackning och kvitto men tror att köttfärsen du har i frysen kan vara producerad den 16 januari, är Coops uppmaning till butiken att du ändå får lämna tillbaka produkten. Jag vill också informera om att salmonellabakterier dör vid upphettning till minst 70 grader”. 
Japp, då är det bara för mig att åka och byta färsen. Undrar just hur Hyacinth skulle tacklat köttfärsen? Coops hela pressavdelning hade säkert kollapsat.

Inga kommentarer: