torsdag 3 januari 2013

Lomma 2013

Hålögd och trött stirrar den tomma byggarbetsplatsen på mig. Rör i vilande ställning. Någon har glömt släcka en starkt lysande lampa. Det kunde lika så gärna vara en konstinstallation. Det finns få saker som ser så dystert ut som en tom byggarbetsplats. Bygget av Lomma Centrum håller julefrid. 
Här ska Coop Extra öppna i bottenplaner. Kanske redan till nästa jul. 
Här ska också byggas 66 bostadsrätter i prisspannet, 1,5 -4 miljoner kronor. 
Försäljningen går trögt. Endast 20 lägenheter är bokade. Ingen såld. Stalltips; bostadsrätterna görs om till hyresrätter. 
Fast vem vet i krisens Europa?
När jag svänger kameran en aning åt vänster, ser jag statyn Grodan. Damen har definitivt blivit en del av byggandet av det nya vackra Lomma. Snacka om att vara kringgärdad av kranar och byggmaterial. 
Det är alltså så här det ser ut i Lomma en januaridag i början av år 2013. Det var bara det jag ville berätta om. Och framför allt visa på bild. Lomma i framtiden. 
Rörigt? Ja, men dåtiden är alltid rörig, när den bestämmer nutiden. 
Tänk Grekland. Jag hittar 574 recept på grekisk mat. Det finns alltså mer än souvlaki med tzatziki. Förhoppningsfullt. 
Tänk också budgetstup. Av någon obegriplig anledning älskar jag just detta ord. 
Budgetstup. 
Undrar vad surkarten Gunnar Sträng hade tyckt?

Inga kommentarer: